تلویزیون آخرین بار سال ۸۸ مناظره‌های ۲ نفره برگزار کرد و حالا پس از ۱۵ سال در دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری شاهد مناظره رو در رو میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی خواهیم بود.

مناظره جلیلی پزشکیان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، صداوسیما در مهلت یک هفته‌ای تبلیغات دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری دو مناظره، دو مستند و دو برنامه زنده را پیش‌بینی کرده است. برنامه‌های تلویزیونی نامزدها در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۱ تا ۱۳ تیر از تلویزیون پخش می‌شود.

روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه شلوغ‌ترین روز تبلیغات تلویزیونی خواهد بود و علاوه بر مناظره دو مستند هم روانه آنتن می‌شود.

روز دوشنبه فقط مناظره در جدول پخش قرار گرفته و روز چهارشنبه نیز هم دو نامزد سخنرانی خواهند داشت.

با مشخص شدن جدول تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری دوشنبه ۱۱ تیر از ساعت ۲۱:۳۰ مناظره اول و سه‌شنبه ۱۲ تیر از ساعت ۲۱:۳۰ مناظره دوم بین دو نامزد راه‌یافته به دور دوم برگزار خواهد شد.‌

همچنین در روز سه شنبه ۱۲ تیر مستند نامزد ۲، از ساعت ۱۹ تا ۱۹:۳۰ و مستند نامزد ۱ ، از ساعت ۲۰ تا ۲۰:۳۰ پخش می‌شود.

تماشای مناظره‌های دور اول انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
چهارشنبه ۱۲ تیر نیز نطق نامزد ۱ به صورت زنده، از ساعت ۱۹ تا ۱۹:۳۰ و نطق نامزد ۲ به صورت زنده، از ساعت ۲۰ تا ۲۰:۳۰ پخش می شود.

پنجشنبه ۱۴ تیر تبلیغات ممنوع است و جمعه ۱۵ تیر مرحله دوم انتخابات برگزار می‌شود.

پس از قرعه‌کشی اسامی نامزدهای شماره یک و دو مشخص و مطابق این شماره‌گذاری مستندها و نطق‌های این دو نفر پخش می‌شود.

مناظره‌های انتخاباتی سال ۸۸ به صورت دو نفره برگزار شد و تقابلی را ایجاد کرد که بسیار داغ و جنجالی بود. دو عامل باعث شد که صداوسیما دیگر به سمت مناظره‌های دو نفره نرود. در سال ۸۸ تعداد ۴ نامزد در رقابت حضور داشتند؛ اما در دوره‌های بعدی با توجه به افزایش تعداد نامزدها و کمبود زمان، امکان برگزاری حدود ۳۰ جلسه مناظره دو نفره امکان‌پذیر نبود.

در تاریخ انتخابات ایران، این دومین‌مرتبه‌ای است که انتخابات ریاست‌جمهوری به مرحله دوم کشیده می‌شود. در انتخابات سال ۱۳۸۴ یعنی اولین‌مرتبه‌ای که به دور دوم کشید، برنامه‌ای تحت عنوان مناظره‌های تلویزیونی نداشتیم و امسال برای اولین بار است که تماشای یک مناظره در دوم را تجربه می‌کنیم.

مناظره یکی از شیوه‌های مفید برای معرفی دیدگاه های مختلف به جامعه و فهم بهتر افکار عمومی از مسائل سیاسی و فرهنگی و اقتصادی واجتماعی است.

در مناظره‌ها وزن نامزدها و ایده‌های آنها مشخص شود

دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما هم تاکید کرد: مناظره‌های نامزدها در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری جدی تر برگزار خواهد شد.

محمد صالح مفتاح دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما در گفتگو با برنامه انتخاباتی «زمانه» که از شبکه دو پخش می‌شود، گفت: اگر بخواهیم درباره مناظره‌ها دقیق‌تر شویم، تلاش ما این است که فرصت‌ها را کوتاه‌تر و سوالات را مستقیم‌تر کنیم تا مردم بتوانند مقایسه بهتری داشته باشند و در فرصتی کوتاه از نامزدها بشنوند.
وی افزود: در مناظرات قبلی ۶ نامزد باید توضیحاتی می‌دادند و بعد دوباره نوبت فرد می‌رسید، اما مخاطبان مباحث و موضوعات را فراموش می‌کردند، اما در مناظره‌های دونفره نامزدها رو بروی هم قرار می‌گیرند و درخصوص یک موضوع با هم صحبت می‌کنند و به سوالات پاسخ میدهند و امکان مقایسه‌ای دو نامزد فراهم می‌شود و مردم می‌فهمند هرکدام از این نامزدها به چه سوالی، چه جوابی داده است.
محمد صالح مفتاح با بیان اینکه زمان مناظره‌های نامزدها در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حداکثر دو ساعت خواهد بود، تصریح کرد: بخش پرسش و پاسخ نامزدها حداکثر ۹۰ دقیقه خواهد بود و از نامزدها ۱۰ سوال پرسیده می‌شود.
مفتاح افزود: ما از متن سخنرانی نامزدها می‌خواهیم بگذریم و آنها صریح به سوالات پاسخ دهند. خیلی از نامزدها در مناظره‌های قبلی به سوالات پاسخ نمی‌دادند و از آن عبور می‌کردند.
دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما ادامه داد: در مناظره‌های دور دوم انتخابات، به خاطر رو در رو بودن نامزدها وضعیت کاملا روشن و اگر کسی به سوالی پاسخ ندهد، خیلی واضح است.
وی تاکید کرد: ما نگاهمان این است که در مناظره‌ها وزن نامزدها و ایده‌های آنها مشخص شود، اینکه هرکدام درعرصه‌های مختلف برای کشور چه ایده‌ای دارند.
اولین مناظره سعید جلیلی و مسعود پزشکیان نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فردا دوشنبه ساعت ۲۱:۳۰ برگزار می‌شود. همچنین مناظره دوم این دونامزد روز سه‌شنبه ۱۲ تیر در ساعت ۲۱:۳۰ برگزار خواهد شد.

کد خبر 863400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    6 1
    باید هر چهار روز باقیمانده به مناظره اختصاص پیدا میکرد تا معلوم بشه دو نامزد چه برنامه هایی دارند ،در بحث بین دو نامزد مشخص میشه که چه کسی برنامه داره و چه کسی بدون برنامه اومده
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    15 5
    مشاور اقتصادی پزشکیان هنوز نیومده گفته ، بنزین را آرام آرام به قیمت واقعی خود می‌رسانیم .روحانی و تمام اصلاح طلبان ثابت کردند ،چون جرأت مقابله و رویایی با آمریکا جهت فروش نفت را ندارند ، مجبور هستند با افزایش قیمت بنزین و دست بردن در بورس بی عرضکی خود را جبران کنند
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      0 0
      خواهشا دیگه شماها از بورس صحبت نکنید که ۳ روزه و الویت اولتون رو دیدیم!
  • علی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    10 8
    دولت های اصلاحاتی در طول تاریخ نشون داده اند اگه کشور تحریم باشه هیچ راهکار اقتصادی ندارن و هیچ اعتقادی به توان داخلی ندارند. تنها راهکارشون مذاکره با غرب و بدبختی مردم ایران هست در حالی دکتر جلیلی روی توان داخلی تکیه دارند
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    0 2
    ایشون و دوستانشون فعلا جوابگوی کرسنت باشند و ضررهایی که به مردم زدند.....مردم فهمیم هستند و میدانند که تمام باعث گرانی ها بدبختی ها همون دولت سایه ها هستند.کاملا مشخص بود نمیزاشتن آقای ظریف و .....کارشون رو درست انجام بدن....مشخص هست چوب لای چرخ میکنن.اگر اینگونه نبود میزارن مشارکت 39درصدی نداشتیم...اگر اینجوری نبود چرا مردم تهران برای مجلس فقط 7درصد رای دادن....دیگه تمام کنید
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    4 1
    هر دولتی بیاید مثل دولت‌های قبل کسری بودجه خواهدداشت و حقوق کارکنانش را هم نمی تواند بدهد در وضع موجود سرمایه گذاری هم که انجام نمی‌شود درنتیجه تولیدات افزایش نمی یابد واردات بنزین هم وجود دارد پس تنها راه در برابر این دولتها در این اوضاع گران کردن بنزین است چه خوشمان بیاید چه نیاید یکی آهسته آهسته میخواهد گران کند یکی….
    • محمد US ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      0 0
      دقیقا . برای ما ثابت شده نه اصولگرا (امثال احمدی نژاد) و نه اصلاح طلب (امثال روحانی) هیچ خیری جز تحریم و دست در جیب ملت کردن مانند گران کردن بنزین و دلار ندارند. وعده ها همه دروغ و مصرف انتخاباتی. بهمین دلیل من رای ندادم.
  • US ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    0 0
    تنها تحصیلکرده واقعی درمیان‌نامزدهاست تصمیم داردقیمت بنزین را لیتری ۲۵هزار تومان برساند وادعا‌میکندا اینکار را بارضایت مردم انجام خواهددادحتمامنظورایشان ازمردم‌مردم‌ عادی نیستندبلکه بسیجی ها‌هستند احمدی نژادهم‌ تصمیم داشت کشوررا آباد نمایدولی با ارسال پول نفت به دیگران اقتصاد کشوررا ویران نمود